Gelijke arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs?

Bij eerlijk werk hoort een eerlijk salaris, en ook dat je af en toe vrij bent.

Vreemd dat overal in Europa vrachtwagens met Nederlandse logo´s en buitenlandse nummerplaten op parkings geparkeerd staan, chauffeurs er naast met een biertje in de hand en een barbecue in de fik. Weken of maanden lang zijn die mensen van huis, en al die tijd kamperen ze in en om hun auto om te voldoen aan wetgeving rond rij- en rusttijden. Van de wet der communicerende vaten wisten we al dat de zo gerealiseerde kostenbesparing ten koste gaat van de arbeidsvoorwaarden van onze eigen chauffeurs.

Europees voorstel

Na eindeloos praten met alle betrokkenen is nu in Brussel een regeling opgesteld waar iedereen in terug zou moeten vinden wat hij zelf heeft gezegd. Onze eigen FNV herkent dat.

De ondernemers- en werkgeversorganisaties hebben wat meer tijd nodig. Zij zijn bang dat ze te weinig chauffeurs beschikbaar hebben als iedereen volgens normale menselijke voorwaarden moet werken. Of vinden ze het eng dat het meer geld gaat kosten?

Duurdere pindakaas

Eigen aan een plain level field is dat iedereen even veel last heeft van geldende regels. Daardoor wordt het mogelijk om kosten door te berekenen aan klanten. Inderdaad, ons potje pindakaas in de supermarkt wordt misschien wel een cent duurder als alle chauffeurs eerlijk betaald worden. Moeten we daarom tegen zijn? Volgens sommige politici wel, als je kijkt naar discussies over energiekosten.

Gelijk speelveld bevoordeelt kleine bedrijven

Misschien hebben de echt grote transportondernemers (met een ongetwijfeld extra grote stem binnen de brancheorganisaties) nog wel een onbesproken motief. Kleine transportbedrijven missen de spanwijdte om zelf Oost-Europees personeel te werven dat zich laat uitbuiten (omdat er weinig andere keuze is). Zodra een gelijk speelveld ontstaat krijgen kleine ondernemers even veel kansen als grote. En dat doet pijn, als je groot bent.

 

© Jeroen van Rossum, 9 april 2019.

Logo van ENOTEAM Administratiekantoor

De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.

Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.

 

Bronnen:

LogistiekProfs, EU wil betere arbeidsvoorwaarden chauffeurs (5 april 20109): https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/eu-parlement-stemt-voor-betere-arbeidsvoorwaarden-chauffeurs-brancheverenigingen-teleurgesteld?utm_source=nieuwsbrief_62529_april%202019%20editie%202%20versie%20B&utm_medium=email&utm_campaign=edm_LogistiekProfs&utm_id=572790