De economie leidt schade doordat wij te jong met pensioen gaan. Bovendien is ons pensioenstelsel onbetaalbaar, als iedereen maar oud wordt.
Voldoende redenen om de leeftijd voor ingang van de AOW flink op te schroeven.
Om te voorkomen dat het vakbonden lukt om met een omweg toch een lage pensioenleeftijd te bereiken, wordt vervroegde pensionering (wegens bijvoorbeeld VUT) afgestraft.
En toch schuurt het.
De Belastingdienst wilde flinke slagen maken in efficiency en automatisering. Daarom wilde het management meer jonge academici binnenhalen. De ouderen moesten er uit, en een vertrekregeling werd bedacht [1]. Er tekenden meer mensen dan verwacht in op de vertrekregeling, vooral hoger opgeleiden overigens. De regeling leidde tot veel hogere kosten dan bedacht, en tot een ontregeling van werkprocessen. Extra zuur was dat de regeling in alle opzichten herkenbaar was als vervroegde pensionering. Daarom moest de Belastingdienst een boete van 100 miljoen Euro aan zichzelf geven.
Onlangs vond het management van de Belastingdienst[2] een maas in de wet[3]. Door een uitspraak van de Hoge Raad slordig te lezen, dat weer wel. In de jurisprudentie is sprake van een Sociaal Plan, dat tot stand kwam na uitgebreide onderhandelingen met de vakbonden. De regeling bij de Belastingdienst liep juist zo uit de hand omdat er onvoldoende was nagedacht over de werking, typisch een signaal dat er geen grondige besprekingen met de vakbonden waren geweest. Ook is niet geloofwaardig dat de bonden zomaar hadden ingestemd met een Sociaal Plan bij een organisatie met de financiële ruggengraat van onze Belastingdienst.
Het commerciële belang van het management: een beetje minder op hun kop krijgen dat hun afdeling te veel geld uitgeeft om de geleverde diensten te leveren; op de valreep misschien toch een periodieke salarisverhoging. Er is bezwaar gemaakt tegen de boete. Altijd spannend of het bij de rechter komt, of dat de aanslagregelend ambtenaar via de hiërarchische lijn onder druk wordt gezet de boete in te slikken. Ik houd rekening met dat laatste.
Nu ruikt het Ministerie van Defensie[4] haar kans. Waarom er daar mensen uit moesten, ik weet het niet. Maar het kostte 150 miljoen Euro aan boetes. Weet je wat, als de Belastingdienst bezwaar kan maken tegen die boete, waarom wij dan niet?
Het wachten is op het moment dat Philips, Unilever en DSM de tijd rijp vinden om de oude garde met vervroegd pensioen te sturen, zonder een VUT boete te betalen. En nog drie jaar later mogen ook de kleine bedrijfjes.
© Jeroen van Rossum, 19 december 2018.
De redactie van ESK belicht actuele kwesties. Wij leggen het verband tussen (fiscale) wetgeving en ondernemen, maar een persoonlijke opinie steken wij niet onder stoelen of banken. Als lezer kun je vragen op ons formulier stellen. Wij doen ons best om juiste en accurate informatie te geven, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele fouten of verkeerde interpretaties.
Waarschuwing: wat waar is als het wordt geschreven kan achterhaald raken door ontwikkelingen in wetgeving, techniek en economie. Raadpleeg daarom altijd een professional voordat je grote beslissingen neemt. De kosten om een deskundige in te huren wegen niet op tegen de kosten van een miskleun.